Jurnal Refleksi Minggu 4 (22 April 2019 - 25 April 2019)
بسم
الله الرحمن الرحيم
No Pendaftaran: 16DT061
Tarikh: 22 April 2019 hingga 25 April 2019
Nama: Nazratul’Ain binti Mohd
Abd Aziz
Fokus:
Dalam minggu ini, cabaran bagi saya
ialah terdapat sebilangan murid tidak tahu mengeja dan menulis jawi. Lebih merisaukan
lagi murid tersebut adalah murid rendah atas yang mana pada lazimnya mereka ini
sudah tahu membaca dan juga mengeja.
Selain daripada itu masalah
lain yang dihadapi ialah masalah daripada murid itu sendiri. Kelakuan mereka
yang nakal seperti tidak menghormati guru mengajar dan menganggu rakan sekelas lain
yang sedang belajar ketika itu.
Analisis:
Masalah murid tidak tahu
mengeja dan menulis jawi berkemungkinan berpunca daripada murid itu sendiri
yang selalu tidak hadir ke sekeloh, kurang motivasi untuk belajar dan mudah
menyerah kalah dalam mencapai suatu kemajuan.
Manakala masalah murid yang
nakal pula sepertimana yang dapat saya lihat sepanjang beberapa minggu saya
berada di sekolah tersebut, murid tersebut sebenarnya mempunyai potensi dalam
pembelajaran dan mungkin juga murid tersebut sebenarnya ada masalah tersendiri
yang menyebabkan dia berkelakuan sedemikian. Kelakuan murid berkenaan tidak konsisten.
Adakalanya dia berkelakuan nakal dan adakalanya tidak.
Berdasarkan percakapan saya
dengan murid tersebut tempoh hari yang mana saya cuba untuk mengambil perhatiannya
untuk berkongsi cerita mengenai kehidupannya. Alhamdulillah, dia mahu berkongsi
cerita walaupun maklumat yang saya
dapati tidak lengkap mengenai pelajar tersebut, saya jangkakan murid berkenaan
mempunyai masalah emosi dalam dirinya yang mana ini boleh menjejaskan minda seorang
murid.
Sokongan pandangan:
Menurut satu kajian yang dibuat
oleh Siti Fatimah binti Saufee (2006), prestasi murid berkait rapat dengan
latar belakang dan persekitaran mereka dan sikap negative mereka juga boleh
mempengaruhi cara pembelajaran mereka.
Manakala menurut Moss (1975), suasana keluarga adalah penting
dalam kehidupan seseorang kerana keluarga membentuk hubungan sosial di antara
ahli-ahli dalam keluarga tersebut. Suasana keluarga yang dilalui oleh seseorang
mempengaruhi persepsi terhadap dirinya di samping menentukan sikap dan tindakannya
terhadap sesuatu yang akan dihadapinya dalam kehidupan sehariannya.
Tempoh:
Saya akan cuba mengatasi
masalah ini dalam masa seminggu dan meminta pendapat serta bimbingan daripada
guru pembimbing dan guru disiplin bagi menangani murid-murid bermasalah. Saya juga
akan mencari sumber-sumber yang dapat membantu saya untuk menangani masalah
berkenaan.
Tindakan susulan:
Saya perlu berbincang dengan
guru kelas murid berkenaan mengenai cara pengendalian guru tersebut terhadap
murid-murid di dalam kelas tersebut.
Comments
Post a Comment